Vnitřní motivace roste s pocitem radostí, kterou dítě (nebo dospělý) během zážitku získává. Nejvěrněji o této motivaci hovoří osobní zkušenost odborných fyzioterapeutů, např. z lázní Bludov, které se věnují léčbě dětské obezity.
Oblíbenost koloběžek je u dětí dána zejména díky hravosti a všeobecné radosti z pohybu plynoucí. Jízda na koloběžce je hlavně zábavou. A fakt, že jde o pohybovou aktivitu, která má velmi pozitivní dopad i na jejich kardiovaskulární systém a svalový aparát, pro ně není žádným hnacím motivem. Prvotním motivem je zábava. Přesto jsou děti schopné vyhodnotit fyzickou náročnost koloběžek a porovnat ji s jinými pohybovými aktivitami již po pár jízdách a uvědomit si tak nesporný zdravotní přínos. Což vyvolává další sekundární motivaci k opakování koloběžkových vyjížděk.
MOTIVACE
V této části chceme odpovědět na častou otázku: Proč to vlastně dělám?! Pro úvod jsme zvolili slova Aleše Kaliny, který konstatuje:
„Chybí-li totiž člověku motivace, chybí mu vlastně důvody, proč něco dělat nebo se do něčeho pustit. Právě motiv je totiž to, co nějaký proces či činnost uvádí do pohybu. Motivaci pak lze vnímat jako souhrn motivů a jejich působení.“
Téma je tedy jasné – je to MOTIVACE!
Níže uvedený obrázek charakterizuje dva typy motivace vašich žáků. Je jistě vhodné se nad ním zamyslet.
Další obrázek s jasně formulovanými fakty jsme si vypůjčili a pro naše potřeby trošku upravili od amerického psychologa Csikszentmihalyiho. Autor konstatuje, že každá aktivita musí vycházet z potřeby motivace k činnosti a má být učiteli předkládána tak, aby žáka zaujala. Volí slovo OPTIMÁLNÍ.
Jak tomu rozumět? Více obrázek a shrnutí v závěru.
Shrnutí:
Poznámka: již se vám někdy stalo, že jste dělali nějakou činnost, která vás tak zaujala, že jste při pohledu na hodinky „s hrůzou“ zjistili, že ji děláte již tři hodiny? Ano? Tak to jste prožili stav flow.
Víme, že perpetuum mobile neexistuje.
Pozor! Americký psycholog Goleman (jak se přesvědčíte na dvou, níže uvedených obrázcích) přišel s myšlenkou, že v pedagogickém procesu vlastně ano a to jak v pozitivní, tak negativní verzi.
Jsme přesvědčeni, že jsme všichni v průběhu svého života zažili pozitivní i negativní verzi Golemanova perpetuum mobile. Po prostudování obou obrázků toto tvrzení buď potvrďte, nebo vyvraťte.
Smysluplný obsah podle Konvalinkové:
A teď ještě devět zákonů motivace – volně podle Hanuše:
Závěrem ještě 4 body, ve kterých uvádíme fakta, proč pro děti může být jízda na koloběžce smysluplnou a motivačně zajímavou činností:
» Zpět «